Hastighedsoptimering af en hjemmeside er, når man forkorter tiden, det tager for en hjemmeside at loade. Den tid, som man venter på at en hjemmeside loader, efter at man trykket på et link, kaldes både spildtid og loadtid. Denne spildtid kommer ikke bare an brugerens computer og netværk, men også hjemmesiden selv. Kort sagt vil en hjemmeside blive hurtigere, når man gør brug af hastighedsoptimering.
Derfor er hastighedsoptimering en god idé
Der er flere grunde til, at man hastighedsoptimere sin hjemmeside.
Jo højere hastighed, jo bedre placering. Det er nemlig rigtigt – de hurtigste hjemmesider er dem, som først bliver vist i en google søgning. Man kan se det, som en slags belønning fra Googles side.
Derudover er en langsom loadtid selvfølgelig utrolig irriterende for brugerne. Hvis det er en hjemmeside, der gerne vil tiltrække brugere over flere gange, er det naturligvis en stor fordel, at loadtiden er kort. Ellers vil brugerne ganske enkelt bare finde en anden (hurtigere) hjemmeside, som tilbyder det samme. En hurtigere loadtid sørger altså for, at brugerne er tilfredse, besøger siden ofte og bruger mere tid på hjemmesiden.
Tilfredse (og flere) brugere gør er lig med en større omsætning. Hvis brugerne generelt er tilfredse med hjemmesiden, vil det føre til højere konvertering af salg. Det fører i sidste ende til en højere omsætning.
Sidst men ikke mindst skal man huske på, at hastighedsoptimering kan svare sig. Selvom der i nogle tilfælde godt kan være høje omkostninger forbundet med hastighedsoptimering, vil det i sidste ende føre til en højere omsætning i form af flere brugere og salg. Ofte vil der også færre omkostninger i forhold til serverkapacitet, da den vil mindskes. Det er altså målbart på bundlinjen.
Sådan gør du
Det, som ofte fylder på en hjemmeside, er ting såsom HTML, Javascript og især billeder. Det er altså disse ting, som skal reduceres for at få en højere hastighed.
Kort sagt kan man optimere sin hjemmesides hastighed i 3 forskellige lag:
Frontend optimering fokuserer på de mere generelle ting. Det er for eksempel HTML og billeder.
Backend er lidt mere kompliceret. Her går man nemlig ind og kigger på den bagvedliggende kode. Ofte vil man nemlig finde ud af at ved at ændre nogle små ting, vil hastigheden stige.
Hardwaren kan optimeres ved at kigge på serverressourcer, samt udnytte CDN (Content Delivery Network). Denne metode er også lidt mere teknisk i det end bare frontend optimering.
Det er ikke alle optimeringsformer, som er lige nemme og billige. Det er ofte noget, som godt kan være svært selv at gøre. Der er jo grænser for meget folk ved omkring serverressourcer og bagvedliggende koder.
I stedet kan man få nogle til at kigge på det for en. De tiltag, som er de mest komplekse og tager længst tid at implementere, er selvfølgelig også dem, som koster flest penge. Her er det vigtigt at huske på, at hastighedsoptimering i langt de fleste tilfælde i den grad, kan svare sig i det lange løb. Man skal dog selvfølgelig også huske på, at opvejer fordelene og ulemperne (omkostningerne).